Conform unui articol recent publicat de Antena 3, problema soferilor varstnici din Romania ridica mari semne de intrebare cu privire la siguranta rutiera. In prezent, peste 200.000 de romani detin permis de conducere, desi au depasit varsta de 70 de ani, iar capacitatea lor de a conduce in conditii optime este adesea nesigura.
Desi legislatia impune o evaluare medicala obligatorie la fiecare 10 ani, acest proces este, de multe ori, tratat ca o formalitate, fara a verifica in mod real reflexele, vederea sau alte capacitati necesare pentru sofat. Aceasta situatie a starnit ingrijorari majore in randul specialistilor, care avertizeaza ca o masina poate deveni o arma daca nu este manevrata de un sofer apt din punct de vedere fizic si mental.
Cum poate lipsa reflexelor si a vederii bune transforma masina intr-o arma?
Cazuri recente, precum cel al unei femei in varsta din Targu Jiu care a fost surprinsa la volan desi foloseste un cadru metalic pentru a se deplasa, atrag atentia asupra pericolelor la care sunt expusi toti participantii la trafic. Expertii avertizeaza ca soferii in varsta nu mai au aceleasi reflexe sau acuitate vizuala pe care o aveau in tinerete, ceea ce creste riscul de accidente.
Cum functioneaza evaluarile medicale in prezent?
Potrivit legislatiei romanesti, permisul de conducere trebuie reinnoit la fiecare 10 ani, iar atunci se impune si o evaluare medicala. Insa, multi medici de familie si specialisti considera ca aceste evaluari nu sunt suficient de riguroase pentru a detecta eventualele probleme. „Pacientii in varsta nu mai au aceeasi capacitate de a vedea si nici reflexele nu mai sunt la fel de rapide, lucru care este natural odata cu inaintarea in varsta”, explica medicul Daciana Toma.
Lipsuri majore in sistemul medical de evaluare a soferilor
Un alt aspect ingrijorator este faptul ca verificarile medicale nu se fac intotdeauna in mod corespunzator. Doar in acest an, politistii din Bucuresti si Ilfov au descoperit trei clinici care eliberau fise medicale fara a efectua de fapt un control real. Acest lucru inseamna ca soferi care nu mai au capacitatea fizica de a conduce primesc in continuare permise auto valabile, ceea ce pune in pericol vietile lor si ale celor din jur.
„Dupa ce ai facut fisa medicala, poti dezvolta o problema medicala majora chiar si in primul an. Sistemul actual nu poate face fata unor astfel de situatii, ceea ce reprezinta un risc enorm pentru siguranta rutiera,” subliniaza Titi Aur, specialist in conducere defensiva.
Cazuri reale care ridica semne de alarma
Politistii rutieri sunt adesea martori la scene care ilustreaza clar deficientele acestui sistem. Cosmin Andreica, presedintele sindicatului Europol, a povestit despre cazuri in care soferii nu reusesc sa vada bine semnele de circulatie sau se apropie periculos de mult de documentele pe care trebuie sa le semneze, nefiind capabili sa le citeasca fara ochelari.
„Ne confruntam cu o problema sistemica legata de educatia rutiera si de intelegerea pericolelor pe care le presupune conducerea unui vehicul atunci cand nu mai ai control deplin asupra lui. O masina poate deveni o arma daca soferul nu o poate manevra corespunzator,” avertizeaza Titi Aur.
Schimbari legislative la nivel european: o solutie pentru siguranta?
Comisia Europeana a propus recent o serie de modificari legislative care ar putea rezolva o parte din aceste probleme. Una dintre propunerile cheie este extinderea valabilitatii permisului de conducere la 15 ani, dar cu o modificare importanta: pentru soferii de peste 70 de ani, permisul ar urma sa fie valabil doar pentru perioade mai scurte, cu evaluari medicale frecvente si riguroase. Aceasta propunere are scopul de a asigura ca soferii in varsta raman apti sa conduca in conditii de siguranta, reducand astfel riscurile pe drumurile publice.
De ce este reevaluarea medicala periodica atat de importanta?
Un permis de conducere valabil 10 ani poate parea o masura de relaxare a normelor, insa realitatea este ca sanatatea se poate deteriora rapid odata cu varsta, iar o reevaluare medicala periodica este esentiala pentru a preveni tragedii. In unele cazuri, problemele de vedere, auz sau mobilitate pot aparea brusc, fara semne prealabile, iar fara o evaluare constanta, aceste afectiuni pot ramane nedetectate.
In Romania, sistemul actual nu include aceste verificari frecvente, dar schimbarile propuse la nivel european ar putea oferi o solutie eficienta. Reevaluarea medicala regulata si acordarea unor permise pe perioade mai scurte ar permite monitorizarea continua a soferilor in varsta si ar garanta ca acestia sunt apti sa se deplaseze in siguranta.
Ce ne rezerva viitorul?
Problema soferilor in varsta si a evaluarilor medicale ineficiente este una care necesita o atentie sporita din partea autoritatilor, a medicilor si a societatii in general. Pe masura ce populatia imbatraneste, numarul soferilor in varsta va creste, iar riscul de accidente cauzate de incapacitatea lor de a mai controla vehiculele va deveni si mai mare.
Propunerile europene pentru modificarea legislatiei sunt un pas important in directia corecta, insa implementarea lor eficienta va necesita colaborare la toate nivelurile – de la legislatie si control medical, pana la educatia rutiera si constientizarea pericolelor la care ne expunem cu totii atunci cand urcam la volan nepregatiti fizic sau mental.
Fie ca ne referim la cresterea varstei soferilor, la laxitatea controalelor medicale sau la problemele sistemice din sistemul de sanatate, este clar ca masina poate deveni o arma, iar siguranta rutiera nu trebuie tratata cu superficialitate.