Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a desfasurat o serie de controale intense intre 12 februarie si 10 mai 2024, vizand operatorii economici specializati in comercializarea de autovehicule noi si second-hand. In urma acestor controale, ANPC a identificat multiple abateri de la prevederile legale, aplicand amenzi care au insumat aproximativ 1,5 milioane de lei.
Controale si sanctiuni aplicate
Controalele au vizat un numar de 414 operatori economici, dintre care 321 au inregistrat abateri. ANPC a aplicat 293 de amenzi contraventionale, in valoare totala de circa 1,5 milioane de lei. Pe langa amenzi, au fost emise 202 avertismente si s-a dispus oprirea temporara de la comercializare a 117 autovehicule pentru remedierea deficientelor de etichetare.
Nereguli in comercializarea autovehiculelor noi
Cele mai frecvente abateri intalnite la comerciantii de autovehicule noi au fost variate si semnificative. Printre acestea se numara:
Lipsa principalelor caracteristici pe eticheta produsului: multe vehicule nu aveau inscrise denumirea produsului, caracteristicile tehnice si consumul de carburant.
Lipsa meniului autoturismelor in limba romana: consumatorii nu aveau acces la meniurile autoturismelor in limba romana, fapt ce reprezinta o bariera majora in utilizarea corespunzatoare a acestora.
Afisarea pretului in euro fara mentionarea cursului valutar: preturile autovehiculelor erau adesea afisate in euro, fara a se mentiona cursul de schimb valutar utilizat pentru conversie, ceea ce putea induce in eroare consumatorii.
Lipsa informatiilor privind diferentele de pret in functie de culoarea vehiculului: comerciantii nu mentionau diferentele de pret bazate pe culoarea autovehiculului, creand confuzie in randul cumparatorilor.
Certificate de garantie neconforme: certificatele de garantie emise nu includeau toate elementele obligatorii conform legii, ceea ce putea afecta drepturile consumatorilor.
Neconformitati in contractele de vanzare-cumparare: contractele de vanzare-cumparare erau adesea redactate cu neconformitati, afectand astfel legalitatea tranzactiilor.
Lipsa afisarii consumului si a autonomiei pentru vehicule electrice
Un alt aspect important descoperit in timpul controalelor a fost lipsa afisarii consumului mediu de carburanti si a tipului acestuia. Pentru vehiculele electrice, lipseau informatiile esentiale despre durata de viata a acumulatorului si autonomia vehiculului, informatii critice pentru consumatorii care doresc sa faca o achizitie informata.
Probleme in comercializarea autovehiculelor second-hand
In cazul autovehiculelor second-hand, controalele ANPC au relevat o serie de nereguli similare, dar si specifice acestui segment. Printre acestea se numara:
Lipsa avizelor sau autorizatiilor de functionare: multi comercianti nu aveau avizele sau autorizatiile necesare pentru a-si desfasura activitatea in mod legal.
Lipsa etichetelor cu informatii obligatorii: vehiculele nu aveau etichetele care sa contina informatiile obligatorii, precum tara de provenienta si lista proprietarilor anteriori.
Lipsa istoricului de daune: consumatorii nu erau informati despre istoricul de daune al vehiculelor, un aspect esential pentru evaluarea corecta a starii acestora.
Lipsa inmatricularii: multe autovehicule second-hand erau comercializate fara a fi inmatriculate, ceea ce reprezinta o grava abatere de la normele legale.
Certificate de garantie neconforme: la fel ca in cazul vehiculelor noi, certificatele de garantie emise pentru vehiculele second-hand erau adesea incomplete sau neconforme cu legislatia in vigoare.
Afisarea preturilor si promotii nerespectate
In ambele categorii de vehicule, noi si second-hand, ANPC a constatat nereguli majore in afisarea preturilor. Preturile afisate in euro, fara mentionarea cursului valutar, erau o practica comuna care inducea in eroare consumatorii. De asemenea, nerespectarea regimului promotiilor a fost o alta problema frecventa, multe oferte promotionale fiind prezentate intr-un mod care nu respecta legislatia.
Importanta actiunilor de control ale ANPC
Actiunile de control desfasurate de ANPC sunt esentiale pentru protejarea drepturilor consumatorilor si asigurarea unui mediu comercial corect si transparent. Prin aplicarea acestor sanctiuni, ANPC nu doar ca penalizeaza abaterile, dar si educa operatorii economici cu privire la respectarea normelor legale si a standardelor de calitate.
Consecintele pentru consumatori si comercianti
Pentru consumatori, aceste controale si sanctiuni aduc un plus de siguranta si incredere in achizitiile facute. Informatiile corecte si complete sunt esentiale pentru a lua decizii informate si pentru a evita eventualele probleme legate de achizitiile de autovehicule.
Pentru comercianti, sanctiunile aplicate de ANPC reprezinta un avertisment clar asupra necesitatii de a respecta legislatia in vigoare. Pe termen lung, conformitatea cu normele legale nu doar ca evita sanctiunile, dar si contribuie la cresterea reputatiei si a increderii consumatorilor in serviciile oferite.
Viitorul reglementarii in comertul auto
Activitatea de control a ANPC in domeniul comercializarii de autovehicule noi si second-hand subliniaza necesitatea unei vigilente constante si a unei reglementari stricte pentru a proteja drepturile consumatorilor. Este esential ca atat comerciantii, cat si consumatorii sa fie constienti de importanta respectarii normelor legale si a standardelor de calitate, pentru a asigura un mediu comercial echitabil si sigur.